• Czekając na Pacana

    Czekając na Pacana

    Rozmowa z pomysłodawcą i organizatorem Warszawskiego Festiwalu Kina Białoruskiego „BULBAMOVIE” Januszem Gawrylukiem. Bulbamovie to szeroka idea popularyzacji kina made in Belarus, nawiązywania kontaktów polsko-białoruskich w dziedzinie produkcji filmowej, promocja młodych białoruskich twórców filmowych ... Czytaj całość >


  • ALEH MINICZ:  Satyra polityczna już mnie nie interesuje.

    ALEH MINICZ: Satyra polityczna już mnie nie interesuje.

    Rozmowa z założycielem legendarnego projektu MULTCLUB, uciekinierem politycznym, Alehiem Miniczem. Mieszkam w Niemczech. Niedaleko Norymbergii… Jak na razie moja sprawa karna na Białorusi nie została zamknięta. I wydaje mi się, że obecna władza nie zamknie szybko tej sprawy... Czytaj całość >


  • SIARHIEJ CHAREUSKI: Trzy doc

    SIARHIEJ CHAREUSKI: Trzy doc

    Szokujące wydarzenia, jakie miały miejsce 19 grudnia 2010 roku w Mińsku, po wyborach prezydenckich, nie znalazły wielkiego zainteresowania ze strony świata. Uwaga świata koncentrowała się na wydarzeniach w innych krajach. Wydarzeniach mających większe rozmiary i ogromne znaczenie dla tegoż wielkiego świata. Białoruś pozostała sama ze swoimi problemami... Czytaj całość >


  • ARTUR KLINAU: Film drogi metaforą współczesnej Białorusi

    ARTUR KLINAU: Film drogi metaforą współczesnej Białorusi

    Na początku ubiegłego roku artysta i pisarz, autor książki „Mińsk. Przewodnik po Mieście Słońca”, Artur Klinau prezentował w Mińsku swoją drugą pozycję- „Szalom. Powieść wojenna”... Czytaj całość >


  • MAKSIM ŻBANKOU, ANDREI RASINSKI:  Kino białoruskie jako pauza i wyzwanie

    MAKSIM ŻBANKOU, ANDREI RASINSKI: Kino białoruskie jako pauza i wyzwanie

    Jeżeli rozpoczynamy rozmawiać o kinie białoruskim powstaje pytanie: „Czy jest w ogóle o czym rozmawiać?” Za granicą ludzie się dziwią: „Na pewno macie swoje kino?” Nie wiesz co masz odpowiedzieć. Ono niby jest, a zarazem jego nie ma. Właśnie czy jest kino białoruskie? Czytaj całość >


  • ŁUKASZ MACIEJEWSKI: Radość ponad podziałami

    ŁUKASZ MACIEJEWSKI: Radość ponad podziałami

    Oglądane podczas jednego, długiego seansu, filmy białostockich Białorusinów: „Żertwa” Tamary Sołoniewicz z 1988 roku, „Ruska Polka” w reżyserii Piotra Nesterowicza (2008), oraz „Archimandryta” Jerzego Kaliny (2012), układają się we wspólną opowieść o zachowaniu duchowej odrębności wobec cywilizacyjnej kolizji rugującej kwestie metafizyki do minimum. Czytaj całość >


  • ANDREJ RASINSKI: Dzieje białoruskiej animacji

    ANDREJ RASINSKI: Dzieje białoruskiej animacji

    Wczesne przykłady białoruskiej animacji, w tym obraz Uładzisława Starewicza "Nad Niemnem", zaginęły - za jej początek uważa się rok 1973, kiedy świat zobaczył lalkowego "Nieumiałka-poetę". Najpierw studio "Belarusfilm" zdominowały opowieści dydaktyczne "Wasia Buslik i jego przyjaciele" (1973), "Kurczak Alenki" (1974)... Czytaj całość >


  • MAKSIM ŻBANKOU:

    MAKSIM ŻBANKOU: "Ponad Niebem": w poszukiwaniu białoruskiej opery mydlanej

    Białoruskie Studio Filmowe jest jak Batman - niby istnieje, ale nikt tego nie widzi. Tutaj na dogodnych warunkach pracują producenci rosyjskich seriali. Tutaj powstają telewizyjne produkcje (o których istnieniu większość widzów ... Czytaj całość >


  • ANTON SIDARENKA: Twórcy białoruskiego dokumentu

    ANTON SIDARENKA: Twórcy białoruskiego dokumentu

    Halina Adamowicz (ur. 1969.10.19. Mińsk) W 1994 r. ukończyła wraz z Wiktarem Aśliukom i Wolhą Daszuk warsztaty dokumentalne prowadzone przez Wiktara Daszuka. Od razu po ich zakończeniu rozpoczęła współpracę ze studiem "Letapis". Uczennica Wiktara Daszuka rozpoczynała od filmów o problemach dotykających białoruskie społeczeństwo... Czytaj całość >


  • MAKSIM ŻBANKOU: Białoruś 4D: cztery wymiary naszych ekranów

    MAKSIM ŻBANKOU: Białoruś 4D: cztery wymiary naszych ekranów

    Czy istnieje specyficzny białoruski styl filmowy? Można długo się sprzeczać, ale nie da się zaprzeczyć, iż białoruska kinematografia istnieje. Filmy powstają nie często, ale sukcesywnie obudowują pewien model rzeczywistości i naszą rolę w niej... Czytaj całość >


  • ALLA BABKOWA: Jeden pień płonął…

    ALLA BABKOWA: Jeden pień płonął…

    Białoruskie kino jako narodowy fenomen, jako białoruszczyzna (pojęcie Maksima Bahdanowicza)- to solidne braterskie cmentarzysko rozmyślań i starań wielu kinematografów pracujących do wybuchu wojny, po wojnie i w czasach po pierestrojce. W 1930 roku, kiedy to studio filmowe „Sowiecka Białoruś” zrzeszenia Biełnackom znajdowało się... Czytaj całość >


  • ANDREJ RASINSKI: Czas

    ANDREJ RASINSKI: Czas "Wilków" Alaksandra Kołbyszawa

    W 2009 "BiełarusFilm" wyprodukował film, który nie powinien powstać przy obecnej władzy. Film "Wilki" Alaksandra Kolbyszawa pokazuje totalitaryzm w czasie kiedy jest on systemem panującym na Białorusi. Pokazuje stalinowców jako zbrodniarzy w kraju gdzie od przejęcia władzy przez Łukaszenkę, wozi się studentów na wyimaginowaną "Linię Stalina". Czytaj całość >


  • ANNA SERDIUKOW: Kino to pasja

    ANNA SERDIUKOW: Kino to pasja

    Siergiej Łoźnica, reżyser głośnego, nominowanego do Złotej Palmy obrazu „Szczęście ty moje”, opowiada o swoim najnowszym filmie pt. „We mgle”, za który otrzymał w tym roku na festiwalu w Cannes Nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI). Czytaj całość >


  • PIOTR CZERKAWSKI: Samotność we dwóch

    PIOTR CZERKAWSKI: Samotność we dwóch

    W zrealizowanych w 2008 roku „Robinsonach z Mantsinsaariii” Witor Asliuk po raz kolejny dał wyraz fascynacji prowincjonalną rzeczywistością. Stały temat w twórczości reżysera bywał do tej pory eksploatowany ze zmiennym szczęściem. W prezentowanym na 11. Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu „Żyjemy na krawędzi” nędzne życie... Czytaj całość >


  • RAFAŁ PAWŁOWSKI: W Mińsku jest się tak samo samotnym jak w Tokio

    RAFAŁ PAWŁOWSKI: W Mińsku jest się tak samo samotnym jak w Tokio

    Rozmowa z reżyserem Mirosławem Dembińskim.Jakieś 25 lat temu, kiedy byłem studentem szkoły filmowej zainteresowałem się Pomarańczową Alternatywą. To były czasy PRLu. Jeszcze nie było Okrągłego Stołu, panował marazm i beznadzieja... Czytaj całość >


  • ANDREJ KUDZINIENKA: Pracownia

    ANDREJ KUDZINIENKA: Pracownia

    Lichar: Oswald w Mińsku Kilka lat temu jechała do Mińska delegacja estońskich filmowców. Droga długa, także jak to zwykle bywa, upili się i zaczęli sobie przypominać co też ciekawego można zobaczyć w tym mieście, w którym nigdy jeszcze nie byli. - Muzeum Chagalla? - Nie, on mieszkał w Witebsku... Czytaj całość >


  • PIOTR CZERKAWSKI: Zwycięskie Bulby

    PIOTR CZERKAWSKI: Zwycięskie Bulby

    W tym roku na filmową Białoruś dotarłem drogą okrężną, bo przez Ukrainę. Gdy zapoznawałem się z tytułami nagrodzonymi na tegorocznym Bulbamovie wciąż jeszcze miałem w pamięci krótkie metraże prezentowane kilka tygodni wcześniej na kijowskim festiwalu Molodist. Wnioski jakie wyciągnąłem wówczas z dwudziestu paru seansów wydają mi się cokolwiek surrealistyczne... Czytaj całość >


  • JULIA CIALPUK: Ludzie Bulbamovie

    JULIA CIALPUK: Ludzie Bulbamovie

    Kino białoruskie to... Czytaj całość >







Copyright © 2014 by Fundacja Sunduk. All rights reserved. Created by Impresja.